The ghosts of Mark Fisher: Joy Division as a symptom. Of contemporary music and culture

Main Article Content

Héctor Gómez Vargas

Abstract

One of the trends in books on the history and culture of rock music, in recent decades, has been to review its history and open new routes of exploration to account for historical aspects not previously taken, giving an idea of ​​what that happens today. The important point is that, in several cases, there is not only a rethinking of the past of rock music, but of contemporary culture itself. Fisher's (2018) book, The Ghosts of My Life, is part of these studies, something similar to Reynolds's (2012) proposal with his book Retromania. What should be highlighted is that something has happened in recent decades with the culture that has implied, both the entrance to a singularity of culture, and to a blur where they coexist: diverse trends and manifestations, which give culture its condition contemporary.

Article Details

How to Cite
Gómez Vargas, H. (2019). The ghosts of Mark Fisher: Joy Division as a symptom. Of contemporary music and culture. Revista SOMEPSO, 4(2), 66-75. Retrieved from https://ojs.poncianostudio.com.mx/index.php/revistasomepso/article/view/25
Section
Disertaciones
Author Biography

Héctor Gómez Vargas

Miembro de la Universidad Iberoamericana León.

References

Attali, J. (1995). Ruidos: Ensayo sobre la economía política de la música. México: Siglo XXI.

Augé, M. (2012). Futuro. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Benjamín, W. (2013). <>. En: Obra de los pasajes (vol. 1). Barcelona: Adaba.

Berardi, F. (2018). Fenomenología del fin: Sensibilidad y mutación conectiva. Buenos Aires: Caja Negra.

Espinosa Mijares, O. (2009). <>. En J. L. Barrios (ed.), Fantasmagorías, mercancía, imagen, museo. México: Universidad Iberoamericana.

Fernández, F. (Ed). (2018). Joy Division: Placeres y desórdenes. Madrid: Errata Naturae.

Fisher, M. (2018). Los fantasmas de mi vida: Escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos. Buenos Aires, Caja Negra.

Fisher, M. (2018a). K-Punk Volumen 1: Escritos reunidos e inéditos (Libros, películas, televisión). Buenos Aires: Caja Negra.

Fisher, M. (2016). Realismo capitalista: ¿No hay alternativa? Buenos Aires: Caja Negra.

Hennion, A. (2002). La pasión musical. Barcelona: Paidós.

Koselleck, R. (2003). Aceleración, prognosis y secularización. Valencia: Pre-Textos.

Marx, C. (2014). El fetichismo de la mercancía (y su secreto). La Rioja: España: Pepitas de calabaza.

Parikka, J. (2012). What is Media Archeology? Cambridge: Polity.

Reynolds, S. (2012). Retromanía: La adicción del pop a su propio pasado. Buenos Aires: Caja Negra.

Rosa, H. (2016). Alienación y aceleración: Hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía. Katz: Buenos Aires.

Sadin, E. (2018). La humanidad aumentada: La administración digital del mundo. Buenos Aires: Caja Negra.

Savage, J. (2015). <>. En: Ian Curtis: En cuerpo y alma. Cancionero de Joy Division. Barcelona: Malpaso.

Sumner, B. (2015). New Order, Joy Division y yo. Madrid: Sexto Piso.

Zermeño, G. (editor) (2016). Historia: Fin de siglo. México: El Colegio de México.

Žižek, S. (1999). El acoso de las fantasías. México: Siglo XXI