Missed opportunities in education? An analysis of the problems that characterize rural secondary education in Peru

Main Article Content

Carlos Eduardo Cáceres Torres

Abstract

Secondary education is probably the most complex level of regular basic education, as it turns out to be a space disconnected from the previous level and from the higher level. The learning problems and a series of personal, family and social difficulties that affect the students are accentuated. This scenario is aggravated in rural areas where social gaps and educational coverage present a daunting scenario that the state as a whole has not been able to solve and whose most significant problems are related to violence, abandonment, adolescent pregnancy, extreme poverty and other related issues. That affect your rights. In this sense, it is an ethical and political requirement to intervene in this space, to achieve a greater understanding of its reality in order to propose forms of attention and school management models that, can propose routes for the design of public policies to address rural secondary education.  

Article Details

How to Cite
Cáceres Torres, C. E. . (2018). Missed opportunities in education? An analysis of the problems that characterize rural secondary education in Peru. Revista SOMEPSO, 3(1), 60-81. Retrieved from https://ojs.poncianostudio.com.mx/index.php/revistasomepso/article/view/53
Section
Artículos
Author Biography

Carlos Eduardo Cáceres Torres

Docente e investigador de la facultad de Ciencias Sociales en la Escuela de Trabajo Social de Universidad Nacional Mayor de San Marcos

References

Alcazar, Lorena (2008). Análisis de programas, procesos y resultados educativos en el Perú: contribuciones empíricas. pp. 41-81. Recuperado de: http://repositorio.grade.org.pe/handle/GRADE/132?show=full

Cueto, S. (2004): Factores Predictivos del Rendimiento Escolar, Deserción e Ingreso a Educación Secundaria en una Muestra de Estudiantes de Zonas Rurales del Perú. Lima: GRADE. Recuperado de: http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/150

Defensoría Del Pueblo (2017): Condiciones para garantizar el derecho a la educación, la salud y una vida libre de violencia de las niñas y adolescentes indígenas. Recuperado de: http://www.defensoria.gob.pe/modules/Downloads/informes/varios/2017/IA-N--002-2017-DP-AMASPPI-PPI.pdf

Lavado, P. & Gallegos, J. (2005): La dinámica de la deserción escolar en el Perú: un enfoque usando modelos de duración. Lima: Centro de Investigación de la Universidad del Pacífico.

Lipton, B. (2005): La Biología de la Creencia. EEUU: Editorial Palmyra.

Montero, C. (2001): La Escuela Rural, modalidades y prioridades de intervención. Lima: Minedu.

Murillo Torrecilla, F. y Hernández Castilla, R. (2011): Efectos escolares de factores socio-afectivos. Un estudio multinivel para Iberoamérica. Revista de Investigación Educativa, Volumen 29, número 2, pp. 407-427.

Näslund-Handley, E. y Bindstock, G. (2011): El Fracaso Educativo: Embarazos para no ir a clases. Recuperado de: https://publications.iadb.org/handle/11319/4912

Nicolescu, B. (1996): La transdisciplinarité manifeste. Mónaco: Éditions du Rocher.

Olivera Rodríguez, I. (s/f): Interrupción y arreglos familiares: Aportes a los estudios de deserción escolar desde el análisis de la relación Familia-Escuela. Revista Peruana de Investigación Educativa, Volumen 1. N° 2, pp. 113-140.

Pariguana, M. (2011): Trabajo Adolescente y deserción escolar en el Perú. Lima: CIES-GRADE.

Peñuela, A. (2005): La transdisciplinariedad. Más allá de los conceptos, la dialéctica. Andamios, revista de investigación Social. Volumen 1, N° 2. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632005000300003

Rodríguez, E. (2011): Barreras lingüísticas en la educación: La influencia de la lengua materna en la deserción escolar. PUCP. Revista de Economía, Volumen N° 69, pp 83-151.

Silva, Giselle (2014). Del Trabajo Infantil a la Educación Superior. Edit. Fundación Telefónica.

Tenti, E. (2009): Abandono escolar y políticas de inclusión en la educación secundaria. Buenos Aires: UNESCO – PNUD.

Vargas, P. & Zevallos, Á. (2009): Evaluando el impacto de shocks negativos en la deserción: identificando efectos heterogéneos mediante metodologías no paramétricas para el caso peruano. Lima: GRADE.